Selfservice IT: van droom naar daad - ICTberichten.nl

Selfservice IT: van droom naar daad

Selfservice IT
IT afdelingen kenmerken zich nog vaak door strenge regulatie en standaardisatie. Hoe kunnen ze individuele eindgebruikers beter van dienst zijn en daar ook zelf van profiteren?

IT afdelingen dromen ervan om het operationele beheer goeddeels te automatiseren en daarmee eindgebruikers beter en sneller van dienst zijn. Daar zijn goede voorbeelden van. Met virtuele agents, chatbots en geautomatiseerde telefoonsystemen kunnen eindgebruikers geautomatiseerd hulp of advies krijgen. Dit om een nieuwe applicatie te installeren, een storing op te lossen of toegang te krijgen tot specifieke bedrijfsinformatie. Ook apparatuur is automatisch te beheren, bijvoorbeeld door de status van een laptopaccu opvragen en automatisch een ticket te laten aanmaken als de herlaadcapaciteit beneden de 15% komt. De volgende fase is dat self service zich autonoom afstemt op gebruikerswensen, voor wat betreft de software-instellingen of de informatievoorziening over IT faciliteiten.

Lees verder