Nieuw jaar, nieuwe ICT kansen! - ICTberichten.nl

Nieuw jaar, nieuwe ICT kansen!

Nieuwe ICT kansen
Wat staat er dit jaar op de planning voor verbetering van uw ICT landschap? Wat zijn wensen en wat is bittere noodzaak, bijvoorbeeld omdat uw applicaties of ICT infrastructuur uw processen, flexibiliteit, marktpositie of winstgevendheid niet meer zo ondersteunen als u eigenlijk zou willen. Of erger; dat deze daar zelfs kwetsbaar van worden. Tijdig beginnen met het maken van plannen is belangrijk. Want de realisatie daarvan zal waarschijnlijk nog even op zich laten wachten.

Welke ICT verbeteringen zijn mogelijk?

Uw antwoorden op de onderstaande vragen geven al snel een indicatie van waar verbeteringen mogelijk zijn. Zoals:

  • Geven uw financieel-administratieve systemen u nog voldoende controle op geldstromen en financieel inzicht? Dragen deze bij aan een optimaal facturerings- en incassoproces? Zijn aangiften en overzichten snel te genereren? Gaan administratieve verwerkingen snel en foutloos? Is wat gerobotiseerd kan worden al gerealiseerd? Waar liggen nu de beperkingen in de automatisering van uw financieel-administratieve processen en wat kan er beter?
  • Helpen uw CRM oplossingen u nog voldoende om onderscheidend te zijn in de markt waarin u succesvol wilt blijven? Hebben uw klanten voldoende redenen om klant van u te blijven? Beschikken uw commerciële mensen nog over de juiste tools om hun salestargets te halen en te overtreffen? Worden uw acquisitie en account management optimaal ondersteund? Waar liggen nu de beperkingen in de automatisering van uw commerciële processen en wat kan er beter?
  • Stellen uw logistieke systemen u nog in staat om aan klantverwachtingen te voldoen, de logistieke kosten laag te houden en betrouwbare leveringen te garanderen? Zijn uw voorraadkosten laag en verlopen de magazijnprocessen probleemloos? Waar liggen nu de beperkingen in de automatisering van uw logistieke processen en wat kan er beter?
  • Zijn uw systemen in staat voldoende te integreren in de supply chain waarvan u deel uitmaakt? Zijn anderen daar verder in, zodat uw positie in de keten kwetsbaar kan worden?
  • Is de beveiliging van uw systemen en data betrouwbaar genoeg, om de continuïteit van uw bedrijfsprocessen te garanderen als kwaadwillenden het op u gemunt hebben?
  • Geeft uw data de managers en directie van uw organisatie voldoende strategisch inzicht om tijdig te kunnen bijsturen in de bedrijfsvoering? Is de juiste data altijd beschikbaar als u deze nodig heeft? Verloopt de uitwisseling van data tussen systemen zoals gewenst? Waar liggen nu de beperkingen in het opslaan, verwerken en oproepen van data en wat kan er beter?
  • Helpen uw HRM systemen u op een effectieve en efficiënte manier met personeelsmanagement, declaraties, urenregistratie, opleiding, beloning en werving- en selectie? Regelen uw medewerkers en managers de informatie die zij nodig hebben en de HRM taken die zij moeten doen zoveel mogelijk zelf? Waar liggen nu de beperkingen in de automatisering van HR processen en wat kan er beter?

Waarom verbeteren?

Heeft u op de bovenstaande vragen nog geen antwoord, begin 2023 dan met het maken van een planning waarin u deze thema’s aandacht geeft. Het actueel houden van uw ICT landschap is namelijk noodzakelijk om uw organisatie krachtig en flexibel te houden. Alleen dan kunt u op tijd anticiperen op veranderingen in uw markt of organisatie.

Prestaties, flexibiliteit en veiligheid van uw oude ICT toepassingen kunt u enorm verhogen door deze te vernieuwen. Bovendien bespaart u dat veel kosten aan beheer en onderhoud en het oplossen van storingen. Ook cloudoplossingen kunnen u daarbij helpen.

Tijdig starten

Vergeet daarbij niet dat het tempo waarin u wilt vervangen of verbeteren waarschijnlijk niet gerealiseerd kan worden door de leveranciers en adviseurs die u daarvoor nodig heeft. Zij zitten veelal voor lange tijd al vol met opdrachten. Schaarste aan specialisten die nodig zijn voor steeds complexer wordende ICT oplossingen is daar een belangrijke reden voor. Maar ook het relatief grote personeelsverloop en de vele fusies en overnames bij ICT bedrijven doen de beschikbare capaciteit geen goed. Daarnaast bent u niet de enige die zich de noodzaak van moderne ICT oplossingen realiseert.

Stap voor stap

Begin daarom tijdig met het maken van plannen en onderscheid daarin vier stappen:

  • Start met het in bepalen wat uw bedrijfsstrategie is en wat – daarvan afgeleid – uw ICT strategie moet zijn.
  • Breng in kaart welke applicaties u nodig heeft voor die toekomstige processen en ontdek in welke toepassingen uw huidige ICT omgeving nog tekort schiet.
  • Inventariseer of uw ICT infrastructuur voldoet aan moderne standaarden en wat u moet doen om dit op orde te krijgen.
  • Bepaal tot slot waar uw prioriteiten liggen door per verbeterpunt te bepalen wat urgent en/of belangrijk is.

Nieuwe ICT kansen

Kansen om uw ICT omgeving, applicaties en infrastructuur verder te verbeteren zijn er altijd. Aan u de keuze welke u als eerste gaat benutten. Zodat u de revenuen daarvan hopelijk nog dit jaar, en zeker in de jaren hierna, kunt incasseren. De markt om u heen staat immers ook niet stil.

Wij wensen u een fantastisch nieuw ICT jaar toe!

Lees verder

Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief