Strategie en data fabrics ontbreken vaak bij AI - ICTberichten.nl

Strategie en data fabrics ontbreken vaak bij AI

Strategie en data fabrics ontbreken vaak bij AI
Bedrijven zijn van plan om fors te investeren in generatieve en traditionele AI. Maar de strategie is meestal niet duidelijk. Bovendien zijn de databronnen vaak niet geïntegreerd in een data fabric, die intelligente geautomatiseerde tools biedt om data samen te kunnen brengen uit verschillende bronnen.

Artificial intelligence staat volop in de belangstelling. Uit onderzoek van Qlik blijkt dat bijna 80% procent van de respondenten generatieve AI tools kocht of al heeft geïnvesteerd in projecten op dit gebied. Helaas meldt 44% van de bedrijven ook dat er geen duidelijke AI strategie is. Bovendien beschikt slechts 20% over data fabrics die al hun gegevens met intelligente en geautomatiseerde systemen integreren.

Driekwart van hen gaat daarom meer investeren in technologieën die data fabrics ondersteunen. Eenzelfde percentage verwacht dat door de toepassing van generatieve AI meer data moeten worden beheerd en verplaatst. Maar liefst 60 procent denkt hiervoor de expertise van derden te moeten inhuren.

Lees verder