De kwaliteit van data is essentieel om onderbouwd te kunnen beslissen. Maar het is net zo belangrijk om vooraf een meetbare en objectieve context van die data vast te stellen. Anders overheerst het buikgevoel en worden niet de beste conclusies getrokken.
Veel managers kijken alleen naar kpi’s en denken daardoor dat ze datagedreven beslissen. Toch zijn hun beslissing vaak niet objectief, want ze hebben vooraf de context niet gedefinieerd. Resultaat is dat ze vooral gegevens gebruiken die in hun straatje passen. Er wordt dan bijvoorbeeld vooral gezocht naar data die een overname ondersteunen en niet naar de solvabiliteit van de eigen onderneming.
Een andere valkuil is dat managers de data die ze zelf gegenereerd en geanalyseerd hebben het belangrijkst vinden. Om die bias te doorbreken is het zaak om eerst vast te stellen welk doel u wilt bereiken of welk probleem u wilt oplossen. Vervolgens stelt u de criteria vast om naderhand te kunnen meten of dat is gelukt en welke gegevens u hiervoor nodig heeft. Pas als de kaders helder zijn en de data compleet is, kunt u tot actie overgaan. Zo voorkomt u dat uw buikgevoel de overhand krijgt bij uw beslissingen.
Lees verder
Volledig artikel – Lees hier de complete tekst
DATA box – Alles over het vinden, selecteren en implementeren van data oplossingen
Datagedreven organisatie worden, 4 aanbevelingen – Veelgelezen artikel
DATA box – Alles over het vinden, selecteren en implementeren van data oplossingen
Datagedreven organisatie worden, 4 aanbevelingen – Veelgelezen artikel
Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief