Zes tips voor adoptie van nieuwe IT - ICTberichten.nl

Zes tips voor adoptie van nieuwe IT

Adoptie van nieuwe IT
Bij de implementatie van nieuwe software, datasystemen of andere IT oplossingen is het belangrijk dat u gebruikers warm maakt om ermee te werken. Zonder die medewerking loopt uw IT project meer kans te mislukken, nog los van het feit dat uw medewerkers er niet tevredener van worden. Wat zijn de valkuilen bij de adoptie van nieuwe implementaties? En wat moet u vermijden als u iedereen mee wilt krijgen?

Zes tips helpen u bij adoptietrajecten van nieuwe IT:

  • Neem de leek als uitgangspunt – IT managers communiceren vaak in onbegrijpelijke technische termen met de gebruikers. Zorg dat iedereen het snapt. Zeg dus niet ‘multi-factor authenticatie’ maar ‘een app met een extra beveiligingscode’.
  • Betrek gebruikers bij de verandering – Maak duidelijk wat er gaat veranderen, waarom dat gebeurt en welke voordelen de nieuwe technologie biedt.
  • Focus op de ROI van de investering in adoptie – Sommige organisaties willen geen extra geld uitgeven voor adoptietrajecten. Maar uit onderzoek blijkt dat de ROI zonder adoptie gemiddeld maar 35% bedraagt en met adoptie tot 143%.
  • One size fits none – Elke afdeling gaat op een eigen manier met de nieuwe technologie werken. Daar moet u de adoptie-aanpak op aanpassen.
  • Adoptie is een permanent proces – De adoptie van nieuwe technologie gaat steeds door, bijvoorbeeld omdat nieuwe functionaliteit in een applicatie beschikbaar komt. Zie adoptie dus niet als project, maar als een taak die steeds opnieuw aandacht vraagt.
  • Doe het er niet even bij – Klassieke fout is om maar een paar mensen in de organisatie te trainen in het werken met nieuwe technologie en vervolgens hopen dat die genoeg tijd hebben om de anderen wegwijs te maken. Zorg dat iedereen weet hoe alles werkt.

Lees verder

Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief