De IT infrastructuur van veel bedrijven is niet ontworpen om een digitale transformatie door te maken. Dat is een risico voor de klantenbinding, productie en logistiek. Het verbeteren van deze digitale infrastructuur begint met een inventarisatie van de bedrijfsdoelen. Vervolgens moeten alle onderdelen van de IT infrastructuur in kaart gebracht worden. Deze vragen helpen u daarbij:
- Applicatie- en dataomgeving – Welke applicaties zijn nodig om de zakelijke doelstellingen te bereiken? Hoe belangrijk zijn deze voor bedrijfsprocessen en welke belasting voor het netwerk brengen ze mee? Wie heeft toegang nodig tot welke data en hoe is de toegang geregeld?
- Cloud computing en on-premise – Waar bevinden zich de data en workloads? Wat moet in de openbare cloud of juist in een datacenter dan wel private cloud worden geplaatst? En wat is er nodig om deze hybride omgeving integraal te beheren?
- End user connectivity – Wat zijn de gewenste mogelijkheden voor vaste en draadloze connectiviteit via desktops en mobile devices? Hoe geeft de infrastructuur gebruikers toegang tot bedrijfsfaciliteiten?
- Wide Area Networking – Hoe zijn de workloads te distribueren binnen het bedrijf en over verschillende vestigingen? Kunnen medewerkers gegevens uitwisselen over alle aspecten en processen van het bedrijf?
Bedenk bij het uitvoeren van verbeteringen dat het netwerk niet alleen de eerste verdedigingslinie is van een complexe infrastructuur, maar ook moet kunnen leren van verkeerspatronen en idealiter zelf problemen kan oplossen.
Suggesties om verder te lezen:
9 signalen van een slechte IT infrastructuur (Artikel)
IT beheer checklist (Artikel)
Welke IT specialist kan u verder helpen? (Overzicht)
Alle berichten over infrastructuur & beheer
Gratis voor u beschikbaar:
Bedrijfssoftware box (voor selectie van ERP, CRM, HRM, DMS, TMS, BI en Cloud oplossingen)
Ook interessant
Alle gratis boeken (ICTboekensite.nl)
Alle whitepapers (ICTwhitepapers.nl)