Zo beschermt u klantdata - ICTberichten.nl

Zo beschermt u klantdata

Zo beschermt u klantdata
Klantdata vertegenwoordigt veel waarde. Maar hoe kunt u die waarde maximaal benutten, als u klanten tegelijk controle moet geven op het gebruik van deze data? In zeven stappen regelt u het en kunt u de dataprivacy waarborgen.

Zeven stappen om de dataprivacy te waarborgen:

  • Schep intern duidelijkheid over de visie en strategie om de datasoevereiniteit voor klanten te waarborgen.
  • Evalueer de competenties die intern aanwezig zijn of nog ontwikkeld moeten worden voor het verwerken en delen van klantdata.
  • Optimaliseer de systemen en processen om te garanderen dat klanten de controle op hun gegevens behouden en er geen datalekken optreden.
  • Zorg voor afstemming met partners waarmee u klantdata uitwisselt, om te zorgen dat ze net zo transparant als u werken.
  • Evalueer uw plaats in het ecosysteem om te achterhalen of er nieuwe partners gezocht moeten worden die aanvullende klantdata kunnen leveren.
  • Ontwikkel een user interface of control panel waarmee klanten kunnen regelen welke data ze op welk moment met uw organisatie willen delen.
  • Communiceer helder en transparant naar klanten over de data die u van hen nodig hebt en laat zien wat dat hen oplevert. Daardoor wint u hun vertrouwen.