Waarom stellen bedrijven ICT projecten uit? - ICTberichten.nl

Waarom stellen bedrijven ICT projecten uit?

Waarom stellen bedrijven ICT projecten uit?
Tussen het voornemen om nieuwe ICT oplossingen te implementeren en de daadwerkelijke implementatie zit veel tijd. Soms is dat té veel tijd, waardoor de business onnodig hinder ondervindt van een gebrek aan daadkracht. Kosten blijven te hoog, het groeitempo te laag, kwaliteitsverbeteringen worden niet gerealiseerd of de concurrentie profiteert.

Wat zijn de oorzaken van het uitstellen van ICT projecten?

  • Kostenoverwegingen – ICT projecten kunnen vaak aanzienlijke investeringen vereisen. U kunt besluiten projecten uit te stellen als er momenteel onvoldoende budget is. Dat kan worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals economische omstandigheden, financiële prioriteiten of andere budgetbeperkingen.
  • Prioriteiten – Soms worden ICT projecten uitgesteld omdat andere bedrijfsinitiatieven een hogere prioriteit hebben. U moet voortdurend afwegen welke projecten de grootste impact hebben en welke het meest urgent zijn. Als bepaalde ICT projecten een hogere prioriteit hebben, is het logisch dat andere projecten uitgesteld worden.
  • Tekort een mensen – Het is tegenwoordig voor veel bedrijven problematisch om over de juiste interne specialisten te beschikken om een ICT project succesvol uit te voeren. Het kan tijd kosten om de juiste mensen aan te trekken of op te leiden, wat resulteert in vertragingen.
  • Technologische complexiteit – Veel ICT projecten zijn technisch complex. Problemen of uitdagingen met de technologie kunnen daarom vertragingen veroorzaken. Het kan nodig zijn om extra tijd te besteden aan het begrijpen en oplossen van technische vraagstukken, voordat uw project verder kan.
  • Veranderende bedrijfsbehoeften – Soms kunnen veranderingen in de bedrijfsbehoeften of strategieën leiden tot het heroverwegen van geplande ICT projecten. Dit kan leiden tot het aanpassen van uw projectplannen of het uitstellen van projecten om ze beter te laten aansluiten bij de nieuwe behoeften.
  • Risicobeheersing – Als u zich te laat bewust bent van potentiële risico’s of uitdagingen van een ICT project, kan dit leiden tot uitstel totdat duidelijk is hoe u deze risico’s goed aangepakt of kunt beheersen.
  • Externe factoren – Externe factoren, zoals wet- en regelgeving, politieke situaties of leveranciersproblemen beïnvloeden eveneens de planning van uw ICT projecten.

Hoe voorkomt u uitstel en dat uitstel u problemen oplevert?

  • Langetermijnvisie – Ontwikkel een langetermijnvisie op de toepassing van ICT oplossingen in uw organisatie. Stel vast welke aanpassingen nodig zijn en bepaal prioriteiten van verschillende onderdelen daarvan. Vernieuwen en vervangen kan ook in stapjes, zolang alles blijft passen bij de langetermijnvisie.
  • Markt – Kijk goed naar uw markt, de concurrentie en de ontwikkelingen in de markt. Stel prioriteiten op basis van de urgentie om uw bedrijfsprocessen of business aan de passen op toekomstige veranderingen in uw markt.
  • Personeel – Houd er rekening mee dat personeelsgebrek niet alleen u beperkt in de uitvoering van ICT projecten, maar ook leveranciers beperkt in het kunnen leveren van goede specialisten. Personeelskrapte heeft grote impact op de planning en oplevering van uw ICT projecten. Begin dus altijd eerder met een project dan u eigenlijk van plan was.
  • Techniek – Verdiep u vooraf goed in de technische complexiteit van uw ICT project. Dat voorkomt dat u tijdens de uitvoering geconfronteerd wordt grote vertragingen. Verdiep u in het onderwerp van uw ICT project, voordat u eraan begint.
  • Business – Zorg ook voor een langetermijnvisie op uw business en ontwikkelingen daarin. Beoordeel bestaande bedrijfsplannen en actualiseer deze, zodat alle beslissingen die u de komende jaren moet nemen over ICT toepassingen daarmee in lijn liggen.
  • Veiligheid – Inventariseer voordat u aan uw ICT project begint welke veiligheidsrisico’s er voor die ICT toepassing gaan gelden. De eisen aan cybersecurity en dataveiligheid moeten al duidelijk zijn voordat u aan de implementatie van een ICT oplossing kunt beginnen.
  • Regelgeving – Ken alle huidige en al bepaalde toekomstige wet- en regelgeving die op uw business van toepassing is. Hierdoor heeft u meer zekerheid dat veranderingen op dit gebied niet tijdens uw project plaatsvinden, waardoor u in de problemen kunt komen.

Lees verder

Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief