Trends in CRM oplossingen | Gartner - ICTberichten.nl

Trends in CRM oplossingen volgens Gartner

Trends in CRM oplossingen

CRM applicaties moeten nieuwe businessmodellen sneller en flexibeler kunnen ondersteunen. Dat stelt Gartner, het internationale onderzoeks- en adviesbureau in de ICT sector. Zij signaleren enkele belangrijke trends, waar CRM leveranciers op moeten inspelen.

Volgens Gartner vormen de volgende drie trends het uitgangspunt voor ontwikkelingen in de CRM markt van de komende vijf jaar.

  • Applicaties zullen sneller te implementeren zijn. Drivers hiervoor zijn de overgang naar prefab CRM componenten, PaaS voor applicaties, intelligente BPM (business process management), augmented analytics, DevOp tools en agile ontwikkelmethoden.
  • Meer focus op de ervaring van klanten en medewerkers. De consument heeft steeds meer macht en steeds minder vertrouwen in bedrijven. Verder zijn goede medewerkers lastig vast te houden. Daarom gaat de aandacht wat CRM applicaties betreft verschuiven van omzetverhoging en kostenverlaging, naar verbetering van de customer experience en het binden van medewerkers.
  • Flexibele ondersteuning van nieuwe verdienmodellen. De innovatieve CRM applicaties van bedrijven als Airbnb, Alibaba en Amazon zijn compleet vanaf de grond opgebouwd. Dat is te duur voor minder kapitaalkrachtige bedrijven. Daarom verwacht Gartner de opkomst van een nieuw type CRM leverancier die zich op een bepaalde sector richt en langlopende maatwerktrajecten overbodig maakt.

Lees het artikel

Suggesties om verder te lezen:
CRM systeem kiezen: let hier op (Artikel)
Zo pakt u uw CRM project aan (Whitepaper)
Relatiebeheer of administratie in Excel kan echt niet meer (Artikel)
Alle berichten over CRM software

Gratis voor u beschikbaar:
CRM box -Voor iedere organisatie die bezig is of gaat met nieuwe CRM software

Ook interessant
Alle gratis boeken (ICTboekensite.nl)
Alle whitepapers (ICTwhitepapers.nl)