Tegenwerking bij software updates - ICTberichten.nl

Tegenwerking bij software updates

Updates
Niet alle gebruikers van bedrijfssoftware en andere applicaties worden enthousiast van software updates. Die kunnen immers weer nieuwe bugs en beveiligingsproblemen met zich meebrengen. Hoe voorkomt u weerstand bij medewerkers?

Updates zijn bedoeld om bugs op te lossen en nieuwe beveiligingspatches te installeren. Maar er kunnen ook nieuwe bugs in zitten die tot storingen of security risico’s leiden. Verder kan in de nieuwe software functionaliteit geschrapt zijn en is er soms veel meer opslagcapaciteit voor nodig. Al die redenen kunnen eindgebruikers ervan weerhouden om een update te installeren. Ook bij andere partijen kan weerstand zijn. Denk aan IT managers die niet altijd prioriteit aan updates en patchontwikkeling geven. Verder bepalen managers en CEO’s het algehele updatebeleid op basis van uptime, functionaliteit en gebruiksgemak. De overstap naar nieuwe softwareversies mag dat niet ondergraven. In het technische traject spelen applicatiebeheerders en testers een rol. Updates brengen extra werk mee. Kortom, niet alle partijen zijn op voorhand bereid om updates te accepteren en te implementeren. Het is dus zaak om iedereen tijdig op één lijn te krijgen.