Outsourcing begint bij strakke regie - ICTberichten.nl

Outsourcing begint bij strakke regie

ICT nieuws eigen redactie

ICT informatiecentrum|

Voor iedere onderneming komt een keer die ene vraag: zelf doen of uitbesteden? Wanneer loont outsourcing en waarop moet u letten?

Uitbesteden (outsourcing) is niet alleen voor grote ondernemingen. Ontwikkelingen gaan snel en het is soms beter om deskundigen die te laten bijhouden en alleen te profiteren via dienstverlening. Blijf echter kritisch als opdrachtgever. Houd de dienstverlener scherp. Houd oog op kosten, doelen en ondersteuning door IT. Flexibiliteit is mooi, maar niet doorslaggevend.

Regie
Het is noodzakelijk om grip te houden op de processen: goede regie bepaalt het succes van outsourcing. Vooral bij meerdere partijen. Succes is gebaat bij professionele regie en monitoring. Vooral bij dienstverlening uit verder weg gelegen locaties is uitbesteden van monitoring en regie een optie. Kennis van de lokale situatie en cultuur is een pre.

Valkuilen
Goede regisseurs voorkomen problemen door:
1. Schijnzekerheid – door dichtgetimmerde SLA’s;
2. Verkokering – door contracten met afzonderlijke partijen. Er wordt niet gekeken naar de IT-keten als geheel;
3. Onervarenheid – Leveranciers hebben veel meer ervaring. Meerwerk bij incidenten is vaak het gevolg;
4. Veronderstelde collegialiteit – Intern lopen zaken soepeler. Strakke regie was nooit nodig. Bij outsourcing wel.
5. Snelheid van verandering – Een outsourcing contract moet altijd ruimte bieden voor kleine aanpassingen;
6. Verkeerde mensen – Regie is een vak. Waardeer dat als zodanig;
7. Regie met huidige ITSM-oplossing – Bij uitbesteding krijgt de IT-afdeling een meer regisserende rol. Het accent moet liggen op performancemeting.

Bron: AG Connect

Wilt u maandelijks op de hoogte blijven van al het laatste ICT nieuws? Schrijf u dan nu in voor de ICT nieuwsbrief.