IT vervangen is niet altijd de oplossing - ICTberichten.nl

IT vervangen is niet altijd de oplossing

IT vervangen
Het vervangen van IT systemen wordt vaak gezien als oplossing voor haperende bedrijfsprocessen. In de praktijk blijkt het vervangen van de IT zelden de oplossing, omdat de oorzaak er niet mee wordt weggenomen. Tijd voor end-to-end procesoptimalisatie en om de organisatie te kantelen.

Bottlenecks in een bedrijfsproces komen vaak pas aan het licht als de klant gaat piepen. Dat komt omdat niemand verantwoordelijk is voor het hele proces. De meeste bedrijven hebben namelijk afdelingen met elk een eigen lijnmanager en eigen kpi’s. Die afdelingen zijn alleen gericht op hun eigen deel van het proces en de systeemdelen die ze daarbij nodig hebben. Door deze situatie ontbreekt het aan inzicht in de effectiviteit en efficiëntie van het end-to-end-proces. Pijnpunten komen hierdoor pas aan het licht als de klant gaat klagen.
In plaats daarvan zou er één proceseigenaar per proces moeten worden aangewezen. Die eigenaar heeft tools en data nodig om inzicht in de performance te krijgen en optimalisatieslagen te maken. Bijvoorbeeld door workflows (verder) te automatiseren of door betere procesafspraken te maken. Daarnaast zijn veel bottlenecks op te lossen door datagedreven te gaan werken en op basis van process centered design verbeteringen uit te denken.

Lees het artikel | Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief

Lees verder

IT afdeling remt innovatie – Veelgelezen artikel
Bedrijfssoftware box – Leidraad, stappenplan, checklist en kennisbron bij softwareprojecten
Komt een CEO bij de IT dokter – Over waarom IT projecten mislukken en hoe u dat voorkomt (gratis)

IT uitbesteden