ICT uitdagingen voor het mkb - ICTberichten.nl

ICT uitdagingen voor het mkb

sneller groeien door digitalisering
Het mkb voelt in toenemende mate de noodzaak van moderne ICT toepassingen. Dat is niet alleen om basisprocessen rond administratie, klantcontact of logistiek in goede banen te leiden. Het gaat steeds vaker ook om in de belangrijkste processen van het bedrijf onderscheidend te kunnen zijn van de concurrentie. Of om efficiënter te kunnen werken, groei te versnellen of een oplossing te vinden voor gebrek aan goed personeel. Vijf ICT thema’s spelen hierbij een belangrijke rol. Met onderaan elf vragen die u helpen met een snelle inventarisatie.

  • Cloud computing – Cloudoplossingen bieden u via het internet een schaalbare en flexibele infrastructuur, software en services. Grote investeringen in hardware zijn niet nodig en kosten staan in verhouding tot uw gebruik van de cloudoplossing. De flexibiliteit neemt vooral toe omdat u overal waar internet is, toegang heeft tot uw applicaties en data.
  • Cybersecurity – De veelzijdige verbondenheid met internet leidt tot een forse toename van cyberaanvallen en data hacks. Dat is niet alleen voor grote organisaties en overheden een gevaar, ook in het mkb is dit een toenemend probleem. Om u hiertegen te wapenen zijn investeringen nodig in cybersecurity-verhogende maatregelen. Naast technische aspecten, betreft dat ook het trainen van uw personeel, omdat het daar vaak als eerste misgaat.
  • Artificial intelligence – AI zat de laatste jaren al in steeds meer softwaretoepassingen, maar door de enorm grote aandacht voor AI in het laatste jaar, worden de rol en mogelijkheden van AI steeds meer bedrijven duidelijk. Kunstmatige intelligentie kan u helpen om uw processen te optimaliseren, uw operationele efficiëntie te verbeteren of meer klantgerichte diensten aan te bieden. Toepassingen zijn er voor onder andere klantenservice, data analytics, inventarisbeheer, marketing en de productie van content.
  • Internet of Things – Hierbij hebben fysieke apparaten een verbinding met het internet, waardoor data van deze apparaten kan worden verzameld en geanalyseerd. U kunt IoT toepassen voor voorraadbeheer, monitoring van productieapparatuur, gebouwenbeheer, het optimaliseren van klantinteracties en talloze andere processen.
  • Data analytics en BI – Zowel data analytics als business intelligence helpen u bij het verzamelen en analyseren van data, waardoor u meer waardevolle inzichten uit uw data kan halen. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld klantgedrag beter begrijpen, trends identificeren, zakelijke processen verder optimaliseren of productieprocessen effectiever en efficiënter aansturen.

Van plan naar actie

In de praktijk is het lastig om voor elk van deze thema’s te bepalen wat de waarde ervan voor uw organisatie zou kunnen zijn en wat logische vervolgstappen zijn. Een begin daarmee maakt u door voor ieder genoemd thema met meerdere medewerkers, managers en/of afdelingen een antwoord te formuleren op de onderstaande vragen.

  • Hoe hebben wij dit thema tot nu toe toegepast?
  • Wat weten wij van dit thema af?
  • Wat willen of moeten wij van dit thema afweten?
  • Kennen wij alle mogelijkheden van dit thema voor onze business?
  • Welke mogelijkheden die dit thema biedt, hebben wij nog niet benut?
  • Welke voordelen kan het benutten van die mogelijkheden ons opleveren?
  • Is onze ICT infrastructuur voor dit thema up to date?
  • Wat is per thema de eerstvolgende stap om tot verbetering te komen?
  • Wie is of maken we daar binnen onze organisatie verantwoordelijk voor?
  • Welke externe partij kan ons daarbij helpen?
  • Met welk doel willen wij aan dit thema meer aandacht besteden?

Lees verder