Leren van ICT projecten van de overheid - ICTberichten.nl

Leren van ICT projecten van de overheid

ICT en overheid: wat gaat er fout?
De overheid worstelt zich door ICT projecten. Kort geleden werd opnieuw duidelijk dat de uitvoering ver af staat van planning, budget en doelen. Het kan haast niet anders of bij bedrijven worden dezelfde fouten gemaakt, al is het op kleinere schaal en horen we daar niets over. Of het moet zijn dat een moedige opdrachtgever een rechtszaak aanspant tegen de softwareleverancier, omdat deze na jaren werk nog steeds geen werkend systeem heeft opgeleverd. Recent was de uitspraak waarbij de opdrachtgever in het gelijk gesteld werd en die de automatiseerder werd veroordeeld om alle, ook de eerder in rekening gebrachte kosten voor zijn rekening te nemen.

    GRATIS BOEK! In het boek ‘Komt een CEO bij de IT dokter’ komen belangrijke oorzaken van mislukte ICT projecten aan de orde. En leest u over de oplossingen om deze problemen bij uw ICT projecten te voorkomen. Ontvang het boek GRATIS.

Hoe had het beter gekund?

De problemen bij de overheid met ICT projecten zijn niet nieuw. Al jaren gaan ICT projecten gepaard met grote overschrijdingen van planning en budget en bestaat het resultaat nog te vaak uit niet goed werkende systemen. Als er al een resultaat komt, want bij menig project gaat tussentijds de stekker eruit om vervolgens helemaal opnieuw te beginnen.

Wat kunnen bedrijven met een ICT project hiervan leren?

Er wordt heel wat geanalyseerd en gefilosofeerd over de oorzaken van mislukte ICT projecten bij de overheid. Interessant, omdat dit waarschijnlijk ook waardevolle inzichten oplevert voor ICT projecten in het bedrijfsleven. De volgende oorzaken, argumenten en omstandigheden komen uit de analyses naar voren:

  • Pas als ICT projecten vergevorderd zijn, blijkt dat men vooraf vergeten is een aantal belangrijke randvoorwaarden te definiëren. Te onvoorbereid en met slecht uitgewerkte plannen wordt te snel met een project gestart.
  • Ministers, politiek en ambtenaren zijn vaak te ambitieus. Zij zien de samenleving in hoog tempo digitaliseren en willen te graag laten zien dat zij hierbij niet achterblijven. Projecten worden daardoor gestart met onrealistische doelen.
  • ICT projecten worden snel te complex. Als onderdeel A vernieuwd wordt, dan moeten ook de onderdelen B, C en D vervangen worden. Het oorspronkelijke plan wordt steeds verder uitgebreid, omdat het gemakkelijk lijkt alles in één keer te doen.
  • De overheid maakt vaak te optimistische inschattingen over planning en resultaat, vaak ook onder politieke druk dat iets snel af moet zijn. De gevolgen daarvan werken averechts.
  • Er is te weinig ICT kennis bij politiek en ambtenaren, waardoor er wetten en regels worden veranderd zonder te beseffen wat dat betekent voor de ICT systemen die voor de uitvoering daarvan nodig zijn.
  • Bij de overheid is te weinig uitvoeringscapaciteit op ICT gebied. Er zijn te weinig interne en teveel externe managers en medewerkers bij de ICT projecten betrokken.
  • De overheid loopt al jaren achter met de vervanging van legacy systemen. Bij nieuwe ICT projecten blijken de beperkingen van de oude systemen grote beperkingen te geven aan de nieuwe systemen. Een klein project wordt dan snel een groot project, omdat eerst de oude systemen vervangen moeten worden.
  • Veel overheden werken met data van lage kwaliteit, zoals persoonsgegevens. Nieuwe systemen kunnen pas goed gaan werken als de data waarmee ze werken goed is.
  • Er is slecht toezicht op ICT projecten. Er is veel verloop in de projectteams (zeker als projecten te lang duren), projectmanagers wisselen van positie en de aansturing vanuit de ambtelijke top verandert te vaak.
  • Er is veranderingsangst bij vooral oudere werknemers, waarmee gaandeweg het project te weinig rekening wordt gehouden.
  • Bij nieuwe projecten moet gestreefd worden naar het vereenvoudigen van processen. In plaats daarvan worden de processen tijdens projecten eerder complexer dan eenvoudiger.

Lees verder

Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief