Digitaliseren moet geen haastklus zijn - ICTberichten.nl

Digitaliseren moet geen haastklus zijn

Digitaliseren moet geen haastklus zijn
Wie te snel digitaliseert moet dat later terugbetalen, blijkt in de praktijk. De gemiddelde IT’er besteedt ongeveer een derde van zijn werkweek aan het rechtbreien van onvolkomenheden door haastwerk bij eerdere ontwikkeltrajecten. Dat heeft zijn redenen, maar moet én kan voorkomen worden.

Bij het ontwikkelen van IT oplossingen wordt vaak alleen gekeken naar de benodigde functionaliteit op het moment zelf en niet naar de onderhoudbaarheid, schaalbaarheid en aanpasbaarheid op de langere termijn. Daardoor ontstaat een zogeheten ‘technical debt’. De oorzaken hiervan zijn divers.

Sommige bedrijven kunnen niet wachten met het lanceren van software, omdat ze anders markt verliezen. Anderen leveren haastwerk om software zo snel mogelijk af te stemmen op wet- en regelgeving of om gaten in de security te dichten. Onderliggende oorzaak van het haastwerk is de krapte op de arbeidsmarkt. Door gebrek aan tijd en mensen worden ook software updates uitgesteld, waardoor de organisatie extra kwetsbaar is.

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat in 2020 organisaties tussen de 20 en 40 procent van hun ontwikkelkosten besteedden aan het aflossen van hun technical debt. Om die debt te beheersen is het belangrijk om vooraf te bepalen hoeveel tijd nodig is om naderhand alle plooien glad te strijken. Daardoor kan beter ingeschat worden hoeveel ruimte er is voor nieuwe projecten.

Lees verder

Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief