Digitale volwassenheid - ICTberichten.nl

Digitale volwassenheid

Digitale volwassenheid
Uit onderzoek blijkt dat nog maar vier procent van de bedrijven digitaal volledig volwassen is. Bij een derde is het tempo van de digitale transformatie te laag. Wat is digitale volwassenheid en welke factoren spelen daarbij een rol?

In het onderzoek, de Digital Maturity Index van F5, is gekeken naar verschillende factoren die de digitale volwassenheid van een bedrijf bepalen. De belangrijkste zijn de inrichting van de infrastructuur en app-delivery, het gebruik van data, zichtbaarheid en automatisering van de IT omgeving en beveiliging. Op basis van de scores hierop zijn bedrijven gerangschikt in drie categorieën: doorpakkers, hobbyisten en treuzelaars.

Bij de doorpakkers vormt technologie het hart van de bedrijfsactiviteiten. Gegevens worden integraal gebruikt voor analyses die beslissingen ondersteunen. Verder bieden deze bedrijven veel digitale diensten en ze benutten opkomende technologieën door zich op nieuwe markten te manifesteren en concurrentievoordeel te behalen.

Slechts vier procent van de bedrijven behoort tot de doorpakkers. Ze zijn vooral verder dan de treuzelaars bij het automatiseren van processen, het gebruik van publieke clouds en het benaderen van security op het niveau van platforms. Verreweg de meeste bedrijven zitten nog in de hobbyfase, omdat zij hooguit op deelaspecten sterk scoren.

Lees verder