CRM en CDP moeten fuseren - ICTberichten.nl

CRM en CDP moeten fuseren

CRM en CDP moeten fuseren
CRM systemen kunnen transacties met statische klantinformatie perfect afhandelen. Een customer data platform of CDP is vooral goed in segmenteren en personaliseren. Het beste van twee werelden benut u als u beide systemen samenvoegt.

CRM systemen zijn ontstaan vanuit een B2B-insteek. Klantgegevens worden samengebracht in een data warehouse of data lake. Dat verandert in de loop van de tijd in een data-swamp waarin gebruikers zonder IT ervaring de weg niet meer kunnen vinden.

Een customer data platform (CDP) komt vanuit de B2C wereld en registreert onder meer surfgedrag en mobiele clicks over alle devices heen. Bovendien kan elke gebruiker direct met een CDP aan de slag. Dat helpt marketeers om completere klantbeelden op te bouwen. Minpunt is dat de data minder gestructureerd is opgeslagen dan in een CRM systeem.

Verder kan een CRM systeem transacties vanuit een ERP systeem afhandelen. Daarom zou het beter zijn om een CDP te integreren in een CRM systeem. Met zo’n next-gen CRM oplossing kunt u de klantreis over alle kanalen heen managen. Van een mobiele app of website tot een callcenter en een fysieke winkel. Zelfs data van wearables, apparaten en andere bronnen is te combineren met klassieke CRM data.

Lees verder

Gratis CRM box – Voor organisaties die nieuwe CRM software overwegen
Data management platform – Uitleg en toepassingen
Volledig artikel – Lees hier de complete tekst

Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief