Agile gaat verder dan softwareontwikkeling - ICTberichten.nl

Agile gaat verder dan softwareontwikkeling

ERP systemen

ICT informatiecentrum|

Agile werken is vaak efficiënter en flexibeler, ook buiten de IT. Voordat bedrijven hierop overstappen, moeten ze echter begrijpen waarom ze dat doen en hoe.

Grote organisaties hebben bij een klantopdracht te maken met de vertragende werking van gespecialiseerde afdelingen en de overdrachtsmomenten daartussen. Grootste probleem is dat niemand het eindresultaat als ‘zijn’ taak ziet. Uiteindelijk lijdt de klantervaring hieronder.

Hoe en waar beginnen?

Wie agile (flexibiliteit) wil doorvoeren, moet ervoor zorgen dat teams en afdelingen meer en beter samenwerken. Voer dat stapsgewijs in, werk in multidisciplinair teamverband en verwerk feedback. Hier zijn wat richtlijnen:

1. Stel multidisciplinaire teams samen
Kleine multidisciplinaire teams (vijf tot tien medewerkers) doorlopen het hele proces en hebben daarmee zicht op het eindresultaat. Ze nemen daardoor ook meer verantwoordelijkheden op zich, in plaats van taken door te schuiven. Specifieke kennis moet beschikbaar zijn voor meerdere teams.

2. Stel leidinggevenden in dienst van het team (in plaats van andersom)
Deze multidisciplinaire teams werken meer in dienst van de klantervaring. Dat vraagt een andere manier van leidinggeven, meer faciliterend. Leidinggevenden moeten teamleden beoordelen op hoe efficiënt ze daadwerkelijke resultaten voor de klanten weten te behalen.

3. Begin met standaardtactieken en verbeter ze
Agile teams zitten niet aan een vooraf bepaald plan vast. Met de feedback en de juiste procesaanpak stimuleert u juist gedrag en blijft de vaart erin. Het voordeel is dat u makkelijker taken kunt rangschikken op prioriteit, knelpunten kunt wegnemen en kunt vaststellen op welke plekken automatisering het meeste loont.

4. Automatiseer alles wat los en vast zit
Zoek deelaspecten die u kunt automatiseren. Dat scheelt veel inefficiëntie. Ook klantcontact aan de hand van digitale kanalen is minder tijdrovend. Analyseer die opties.
Agile in de organisatie laat alle interne processen soepeler verlopen en de klantloyaliteit toenemen.

Bron: BCG

Wilt u maandelijks op de hoogte blijven van al het laatste ICT nieuws? Schrijf u dan nu in voor de ICT nieuwsbrief.