Beveiliging klantdata schiet tekort - ICTberichten.nl

Beveiliging klantdata schiet tekort

Beveiliging klantdata
Uit een onderzoek onder ruim 1.000 IT beslissers blijkt dat 30% van hen betwijfelt of de klantdata binnen hun organisatie optimaal beveiligd is. Dat terwijl daar niet alleen verplichtingen voor gelden in het kader van de AVG, maar ook vermeden moet worden dat een organisatie daar zelf schade door lijdt.

Belang van klantdata

Sales, marketing en service hebben er veel baat bij als klantdata verwerkt wordt en beschikbaar is via moderne CRM systemen of ERP oplossingen. De data is noodzakelijk voor het realiseren en verwerken van verkooporders, het onderhouden van klantcontact, serviceafhandelingen en bijvoorbeeld het stimuleren van herhalingsaankopen. Klantdata speelt dan ook een cruciale rol in uw belangrijkste bedrijfsprocessen.

Toch blijkt er uit onderzoek nog veel onwetendheid bij IT beslissers over klant- en privacygevoelige data. Zo weet een derde van hen niet waar privacygevoelige data zich bevindt of wie daar toegang toe heeft. Verder checkt meer dan de helft van de organisaties niet regelmatig of de bestanden met klantdata nog op dezelfde plaats staan. Bovendien monitort maar een kleine meerderheid non-stop of de databeveiliging voldoet aan wet- en regelgeving op het vlak van privacy.

Het ontbreken van voldoende kennis en inzichten over de eigen klantdata is zorgelijk omdat een datalek of hack het imago van de organisatie ernstig kan schaden. Vaak komen bedrijfsprocessen zelfs compleet stil te liggen. Daarbij komen nog de boetes de APG kan opleggen en losgeld dat aan hackers betaald moet worden. Situaties die vermeden kunnen en moeten worden.

Lees het artikel | Vaker dit soort berichten lezen? Meld u aan voor de ICT nieuwsbrief

Lees verder

Data security – Uitleg over data security en data management
Vijf vertrekpunten voor een veilige IT infrastructuur – Veelgelezen artikel
Cybersecurity – Informatie, tips en adviezen over internetveiligheid