Helft organisaties onderbouwt beslissingen met data - ICTberichten.nl

Helft organisaties onderbouwt beslissingen met data

ICT onderzoek eigen redactie

ICT informatiecentrum|

De Data Driven Marketing Association (DDMA) commissie Klantdata & Dialoog heeft een kleine 200 marketing professionals in Nederland ondervraagd. Daaruit kwam naar voren dat ongeveer de helft van de bedrijven hun beslissingen onderbouwen met inzichten uit data. Maar dus nog steeds ongeveer de helft niet…

Inzichten uit data

Investeren in data-driven marketing levert wel resultaat op: een hogere klanttevredenheid en groei van de omzet. Verbetering van de klantervaring is bij driekwart van de respondenten de belangrijkste reden om persoonsgegevens in te zetten bij marketingactiviteiten.

Dat gebeurt dan door:

  • Doelgroepen te segmenteren (55%)
  • Hun kennis van klanten te vergroten (49%)
  • Conversie te optimaliseren (40%).

Nu is het nog slechts vijf op de tien datagedreven marketeers die klantgedrag voorspelt op basis van data, maar door de inzet van predictive analytics moet dat snel groeien.

Grootste trends in het marketing vak

  • Predictive analytics
  • Marketing automation
  • Personalisatie
  • In-real-time
  • Omni-channel marketing

Aandachtspunten

  • De grootste uitdaging ligt in de kwaliteit van de data, vindt 56%,
  • Verbetering in techniek, systemen en tooling is hard nodig, vindt 43%,
  • Samenwerking tussen afdelingen kan beter, vindt 37%,
  • Het bedienen van klanten over meerdere kanalen (31%) kan wel een boost gebruiken,
  • De investeringen in de vereiste kennis en deskundigheid zouden omhoog moeten.

Vakgebied steeds volwassener
Volgens het onderzoek neemt de helft van de ondervraagde organisaties beslissingen nog steeds voornamelijk op basis van onderbuik en ervaring. Maar het wordt beter en volwassener. Data wordt steeds vaker organisatiebreed ingezet. Dat is cruciaal, want alleen dan gaan bedrijven én consumenten ervan profiteren.

Het volledige artikel over dit onderzoek is te lezen op it-executive.nl.